فرهنگ رفاه حیوانات


رفاه حیوانات در فرهنگ‌ها

فرهنگ رفاه حیوانات - شکوفه زالزالک نماد روز گاو
شکوفه ولیگ یا زالزالک (گل ایالت میسوری یا میزورس) – نماد روز گئوش

روز 14 مهر

فرهنگ رفاه حیوانات ، اساس و شالوده آسایش آنها در کنار انسانهاست به همین دلیل است که فرهنگهای گوناگون و بزرگان آنها قرنهاست که این دغدغه را دارند و آن را ترویج می‌کنند. روز ١٤ هر ماه گوش (ایزد) یا گوش روز یا گئوش روز یا گَاوش اوروَن نامیده می شود[1] و گئوش نام ایزدبانوی نگهبان یا دیده بان رفاه حیوانات یا حقوق حیوانات است. این روز اختصاص به حیوانات مفید دارد و نماد روز ١٤ هر ماه گاو و نماد گل آن میزورس یا همان شکوفه ولیگ (زالزالک) است.

ایزدبانوی نگهبان حیوانات

ایزدبانوی نگهبان حیوانات سکه کوشانی

در سال ١٣٦٩به پیشنهاد دکتر حسن تاجبخش روز ١٤ مهر ماه به عنوان روز دامپزشکی معرفی شد.[2]

دکتر حسن تاجبخش

دکتر حسن تاجبخش

فرهنگ رفاه حیوانات نظیر هر موضوع دیگر، برآمده از ذهن است و با دست انسان ثبت می‌شود و می‌بینیم که سنگ نگاره های تخت جمشید و سایر محوطه های باستانی و تاریخی در کشور نشان توجه ایرانی به رفاه حیوانات را در خود دارد.

فرهنگ رفاه حیوانات در تخت جمشید

فرهنگ رفاه حیوانات در تخت جمشید – انجمن خرد

پیامبر اسلام: حيوان شش حقّ به گردن صاحب خود دارد : هر گاه از آن پياده شد علفش دهد ، هرگاه از آبى گذشت آبش دهد ، به ناحقّ آن را نزند ، بيشتر از قدرتش آن را بار نكند ، بيشتر از توانش آن را راه نبرد و مدت زيادى روى آن درنگ نكند. [۳]
آيا درباره اين بى زبانى كه خداوند در اختيار تو گذاشته است، از خدا نمى ترسى؟! او از درد و رنجى كه به وى مى رسانى نزد من شكايت كرد.

شاعران فرهنگ ساز

نوشته و خصوصاً شعر در خصوص رفاه حیوانات نشانه‌ای از تمرکز ایرانیان بر فرهنگ رفاه حیوانات است. بزرگان و شاعران ایران زمین توجه خاصی به رفاه حیوانات داشته اند که بخشی از آنها به همت خانم دکتر خاوری خراسانی جمع آوری شده است.[۴] مشهورترین شعری که همه ما شنیده ایم که فردوسی پاکزاد می سراید که چون حیوان (حتی مورچه) جان دارد، شایسته رفاه است.

میازار موری که دانه کش استکه جان دارد و جان شیرین خوش است
سیه اندرون باشد و سنگدلکه خواهد که موری شود تنگدل

اوحدی مراغه ای نیز همین معنی را در شعر خود آورده است.

گر حیاتی و بینشی داریحیوان را ز خود نیازاری
چه نگه می کنی که گاو و خرنداین نگه کن که چون تو جانورند

نظامی گنجوی در داستان لیلی و مجنون در حمایت از آهوان بندی بلند سروده است.

دام از سر آهوان جدا کناین یک دو رمیده را رها کن
بی جان چه کنی رمیده ای راجانیست هر آفریده ای را

عطار می گوید :

سگ آنگه گفت ، ای شیخ یگانهچو دیدم جامه او صوفیانه
شدم ایمن کز او نبود گزندمچه دانستم که سوزد بند بندم
عقوبت گر کنی او را کنون کنوز او این جامه ی مردان برون کن

سعدی شیرین سخن

سعدی در عظمت نیکی به حیوان می فرماید:

به خدمت میان بست و بازو گشادسگ ناتوان را دمی آب داد
خبر داد پیغمبر از حال مردکه داور گناهان او عفو کرد

سعدی باز می گوید:

بدو گفتم این ریسمان است و بندکه می آرد اندر پی ات گوسفند
سبک طوق و زنجیر از او باز کردچپ و راست پوییدن آغاز کرد
هنوز از پی اش تازیان می دویدکه جو خورده بود از کف مرد و خوید

سعدی فرهنگ رفاه حیوانات را به خوبی تبیین و ترویج می‌کند خصوصا جایی که در مزیت رعایت رفاه حیوانات کار می‌سراید:

خر که کمتر نهند بر وی باربی شک آسوده‌تر کند رفتار

فرهنگ رفاه حیوانات در جهان ما

مکاتب و ملیت‌ها خصوصاً شرق آسیا در ساختن و اشاعه فرهنگ رفاه حیوانات به سایر نقاط جهان نقش برجسته‌ای داشتند.

ماهاتما گاندی : عظمت و پیشرفت اخلاقی یک ملت را می​توان از روی نحوۀ برخورد آن با حیوانات محک زد.

بودا : کسی که در جستجوی خوشبختی، با خشونت به سایر موجودات، که خود در آرزوی خوشبختی هستند، ظلم می​کند خوشبختی را نخواهد یافت.

فیثاغورس : آنچه انسان با حیوانات انجام می​دهد، به انسان باز می​گردد.

منابع:

  1.  «گوش یا گئوش؛ چهاردهمین روز ماه در گاهشمار زرتشتی»امرداد۲۰۱۹-۰۵-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۳۱.
  2. تاجبخش، حسن ؛ نادعلیان، محمدقلی (تابستان 1396) ؛ مجموعه مقالات سمینار روان و رفتار حیوانات – فرهنگستان علوم.
  3. کتابخانه احادیث شیعه
  4.  دکتر خاوری خراسانی، ایراندخت؛ (1392) ؛ نقل از کتاب «نگاهی به رابطه همزیستی میان دام و انسان – به نظم و نثر» – شابک : 1-001-338-600-978.
  5. انتشارات در زمینه رفاه حیوانات